latinajos…

el llatí va ser el meu via crucis… ajem, la meva desgràcia durant el BUP (allò q’es feia abans d’aparèixer ESO) així q no el porto massa bé… ahh quins records més horribilis… la senyoreta Pura Torres, estricte centurió, sa germana (Isabel era?) era del mateix pal, prò més dominable, doncs ensenyava un anglès q jo ja portava bé, prou bé, ella, de fet, era un wannabe de sa germana, el puny de ferro… rovellat…

l’atre dia buscava un parell d’abreviacions d’ús quotidià en anglès q feia servir sovint però q’en desconeixia l’origen. llavors, la wiki em va obrir les portum latinum… ajem, les portes al llatí, amb un enorme llistat de frases relativament conegudes…
aquí penjo unes quantes de les troballes, útils per memoritzar (almenys un parell, no?) i passar-se de llest en reunions familiars, d’amics, bodes i baptismes!
podeu buscar les vostres preferides, directament ací

ad usum proprium (ad us. propr.)->”per a us propi”, per si t’agafen amb algo impropi, passa q potser no convé passar-se de llest
vivat crescat floreat->”així visqui, creixi i floreixi!”, per venerar… les plantacions impròpies?
bibo ergo sum->”Bec, així doncs existeixo”, per un brindis filosòfic
calix meus inebrians-> “la meva copa m’emborratxa” , per quan ja portes uns quants brindis, filosòfics o no
cave nil vino->”compte que no s’acabi el vi”, per quan ja portes uns quants brindis i hi ha previsió de més
cave laborem->”compte amb la feina”, en fi, útil per a qualsevol ocasió
carpe noctem->”carpe diem, pro per la nit”, per si la nit és bona
coitus more ferarum->”congrés/reunió a l’estil de les bèsties”, per si la nit és molt bona, proposar un doggy-style
dulcissime, totam tibi subdo me->”estimada, em dono a tu completament”,per aquell amant, amantíssim, al matí posterior
Melita, domi adsum->”Carinyo, ja sòc a casa!”, per aquella amant amantíssim, que arriba a casa i la dona li te apunt el sopar, perque si no ja sap que rebrà, que ja són molts anys junts
aquila non capit muscam->”un águila no casca mosques” , per lliurar-te d’una tasca fent-te l’important
ex mea sententia->”en la meva opinió”, per que la teva opinió soni més millor
magister dixit->”el mestre ha dit”, per dir quan acabes la teva argumentació indiscutible, o algo
experto crede->”confia en l’expert”, aquesta sembla premonició de desgràcies, però bé, fes-la servir per quan ho tinguis molt clar
hoc est bellum->”això és la guerra”, per resposta a ignominiosa ofensa)
Christianos ad leones->”[Llansceu] Els cristians als lleons!”, per a qualsevol ocasió, de fet… i és llàstima q s’hagi perdut aquesta tradició, ex mea sententia
omne vivum ex ovo->”tot lo viu prové d’un ou”, per referencia a la biologia moderna, en contra de la generació espontànea, i comentar amb els cristians q’els lleons no s’hagin jalat
mulgere hircum->”munyir un cabró (el mascle de la cabra)”, per referenciar lo impossible… o no… tu veuràs q fas
ordo ab chao->”del caos, ve l’ordre”, aquesta m’hauria anat bé quan la mare em deia d’ordenar l’habitació
pauca sed bona->”pocs, però bons”, per denotar qualitat sobre quantitat
pulvis et umbra sumus->”som pols i ombres”, per quedar dramàtic
sic vita est->”així és la vida”, per quedar un pel menys dramàtic
stercus accidit->”la merda passa”, o shit happens, per treure dramatisme amb resignació
quid agis->”què passa?”, per saludar, per preguntar

i aquestes dues buscava inicialment…
exempli gratia (e.g.)->”per posar un exemple”
id est (i.e.)->”això és/vull dir”

acta est fabula plaudite!

Etiquetes: ,

3 Respostes to “latinajos…”

  1. martacarreton Says:

    jaja jo també vaig buscar un cop això de “e.g.”! Sempre havia pensat… jo que sé, “exemple given”?? fins que vaig anar a buscar-ho. L'”i.e.” no el vaig trobar! Internet Explorer…😀

  2. pietro Says:

    jejeje!!

    grande grande!!

    PER CERT, vaig passar per devant del teu pis de StQ i tenia les finestres obertes (vaig reconèixer la courtain) ets per aquí???

    Salutem!

  3. loxai Says:

    hehe, Marta, Internet Explorer, seriously? per l’únic q serveix tal ie, es per descarregar-se Firefox!!!🙂

    i no Pietro, encara no hi sòc (sería ma mare ventilant el pis)… baixo el primer finde de setembre, i espero q’el Agùelo (de moment només pare) munti alguna barbacoa o algo a mode de baby shower, a vore si l’apretes pq ho organitzi!

Deixa un comentari

